понеділок, 19 вересня 2016 р.

ДИДАКТИЧНІ ІГРИ

ДИДАКТИЧНІ ІГРИ

«Що на Землі найголовніше».
Клас ділиться на чотири групи: сини Сонця, сини Повітря, сини Води, сини Ґрунту. Учень із кожної групи називає одну умову життя на нашій планеті, решта учнів кожної групи доводять її значення для живої природи.

«Пізнай своє місто (село)».
 (На набірному полотні або дошці виставити ілюстрації з видами міста (села), які близькі й знайомі учням: парк, зоопарк, театр юного глядачка або ляльковий театр і т. д.)
Усі ми любимо своє місто (село). Так і хочеться спокійно про­йти вулицями, поблукати тихими парками, посидіти в затишних скверах. Давайте відвідаємо наші улюблені куточки. Для цього ви повинні впізнати ці місця і назвати їх.
(За ілюстраціями учні повинні назвати де місце і сказати, де воно є. На цьому етапі можна послухати раніше підібрані вірші або пісні про місто, село.)

«Про твій зовнішній вигляд»
Мета. Формувати в учнів уміння стежити за своїм зовнішнім виглядом, викликати бажання бути охайними.
Обладнання: лялька, одяг для неї, гребі­нець, вологі серветки, магнітофон, м'ячик.
Ігровий задум. До нас у клас завітала Лялька-Не­чепура. Допоможімо їй стати охайною.
Правила гри. Під музичний супровід учні переда­ють один одному м'яч; коли музика затихає, той, у кого залишився м'яч, підходить до ляльки і "допома­гає" їй стати охайною: розповідає, що потрібно зро­бити (розчесатися, переодягтися у чисте, вмитися) і сам виконує ті дії, які називає.

«Рід, рідня, родина»
Мета. Формувати в учнів уміння ласкаво звер­татися до членів своєї родини.
Обладнання: зображення дитини.
ігровий задум. Петрик (Марійка) дуже любить свою родину, але не вміє звертатися до них так, щоб їм було приємно. Давайте навчимо його (її) говорити ласкаві слова.
Правила гри: клас поділено на три команди: пер­ша складає ласкаві слова про маму і тата, друга - про бабусю і сестру, третя - про дідуся та брата. Перема­гає команда, яка складе найбільше ласкавих слів.

«Праця батьків. їхні професії»
Мета. Узагальнити і систематизувати знання учнів про різноманітність професій та важливе зна­чення кожної з них.
Обладнання: паперові зірочки, картки із зображенням різних професій.
Ігровий задум* До нас сьогодні прилітала фея і в декого на парті залишила чарівні сліди (зірочки). Во­на попросила, щоб ці учні нагадали нам про профе­сії, які ми розглядали сьогодні на уроці, а всі інші уважно слухатимуть, чи правильно виконається зав­дання феї.
Правила гри: учні, які отримали зірочки (їх непо­мітно підклав учитель), по черзі витягують картку з професією і розповідають усе, що знають про неї, ін­ші учні можуть доповнювати.


«Чого можна навчитися робити самому»
Мета. Узагальнити і систематизувати знання учнів про домашні обов'язки, спонукати їх до самос­тійного виконання доручень.
Обладнання: магнітофон, пара рукавичок.
Ігровий задум. У мене на столі є пара чарівних ру­кавичок. Кожний, хто їх одягає, стає працьовитим. Той, у кого вони опиняться, розповість, чого він нав­чився робити самостійно.
Правила гри: під музичний супровід учні переда­ють один одному рукавички. Той, у кого вони опи­няться, коли музика затихне, вдягає рукавички і роз­повідає, чого він навчився робити самостійно.

«Свято коли весело»
Мета. Узагальнити і систематизувати знання учнів про зимові свята та традиції їх святкування.
Обладнання: "сніжинки" смужки паперу із запитаннями з теми уроку, скручені у кульки.
Ігровий задум. Сьогодні ми пограємо у сніжки, але не звичайні, а "розумні", які вміють задавати за­питання.
Правила гри: учнів поділено на три команди (можна більше); кожній команді по черзі вчитель ки­дає "сніжинку" із запитанням. Якщо учні відповіда­ють отримують бал, не відповідають - кидають цю "сніжинку" наступній команді!. Виграє команда із найбільшою кількістю балів.

«Культура спілкування»
Мета. Формувати навички культурного спілку­вання.
Обладнання: запитання для вікторини.
Ігровий задум. Вікторина "Слова ввічливості".
Правила гри: клас поділено на три команди, вчи­тель задає запитання кожній команді, учні хором від­повідають. За правильну відповідь отримують один бал. Перемагає команда із найбільшою кількістю балів.
Запитання для вікторини:
·         ці слова ми кажемо, побачивши когось зранку;
·         так ми вітаємось вдень;
·         зустрівшись із кимось увечері, ми говоримо...;
·         коли братик лягає спати, ми скажемо...;
·         яке чарівне слово треба сказати, коли щось просимо;
·         що ти скажеш, коли тобі хтось допоміг;
·         що треба сказати, якшо ненароком наступив комусь на ногу;
·         а якщо ти запізнився на урок;
·         як ви будете прощатися.

«Телеграф»
(Урок читання. Добукварний період)
Мета. Формувати в учнів уміння визначати кількість складів у слові.
Ігрова дія. Зараз ми з вами будемо телегра­фістами і передаватимемо слова до іншого міста (по­передньо вчитель пояснює дітям, як працює телеграф).
Правила гри: вчитель називає учню слово, а той має відстукати по парті стільки разів, скільки складів у цьому слові. Усі інші — "контролери" — пе­ревіряють правильність виконання завдання. Пізні­ше учні можуть грати самостійно в парах, даючи зав­дання один одному.




«Ланцюжок»
(Урок читання. Добукварний період)
Мета. Вдосконалювати вміння дітей ділити сло­во на склади.
Ігрова дія. Вчитель показує учням ланцю­жок (на малюнку або справжній), звертаючи увагу на те, як одне кільце з'єднане з іншим. Потім пропонує створити ланцюжок зі слів так, щоб вони з'єднува­лись однаковими складами.
Правила гри: клас ділиться на команди (за рядами). Кожній команді вчитель пропонує перше слово, а далі учні самостійно продовжують складати ланцюжок: миша — шапка — картина і т.д. На кожне правильне слово, яке називає команда, вчитель ма­лює на дошці кільце ланцюжка. Якщо хтось поми­ляється або довго розмірковує, ланцюжок рветься. Перемагає команда, в якої він розірветься найменшу кількість разів.



«Чарівна паличка»
(Урок читання. Добукварний період)
Мета. Формувати в учнів уміння розрізняти окремі звуки у слові.
Обладнання: паличка зі сріблястого або зо­лотистого паперу (чарівна).
Ігрова дія. Зла чаклунка зачарувала деякі пред­мети в нашому класі. Щоб їх розчаклувати, потрібно пра­вильно промовити всі звуки в назві цього предмета.
Правила гри: вчитель торкається якогось предмета в класі чарівною паличкою, а учні хором або по одному називають послідовно всі звуки в наз­ві цього предмета.

«Впіймай звук»
(Урок читання. Добукварний період)
Мета. Розвивати в учнів фонематичний слух, формувати вміння розрізняти м'які та тверді приго­лосні звуки.
Обладнання: фішки на позначення твердих та м'яких приголосних для кожного учня.
Ігрова дія. На початку слів "заховалися" нес­лухняні звуки. Спробуйте дізнатися, який саме звук "заховався", твердий чи м'який.
Правила гри: вчитель називає слова: лялька, листя, сонце, сіно, ніс, носоріг, тінь, тин тощо, а учні визначають, який звук на початку слова, і піднімають відповідні фішки.

«Лото в парах»
(Урок читання. Добукварний період)
Мета. Формувати в учнів уміння виконувати звуковий аналіз слова.
Обладнання: предметні малюнки, фішки з умовним позначенням звуків для кожного учня.
Ігрова дія. Зараз кожний з вас стане шифру­вальником і спробує зашифрувати слова за допомо­гою фішок.
Правила гри: на партах дітей розміщені предметні малюнки та фішки. Один учень кладе ма­люнок на парту, інший називає його та викладає з фішок звукову модель. Потім учні міняються ролями. Під час гри вчитель ходить між рядами та контролює правильність виконання завдання.

«Овочі»
(Урок читання. Букварний період)
Мета. Узагальнити та систематизувати знання учнів про голосні та приголосні звуки.
Обладнання: малюнки із зображенням овочів.
Ігрова дія. Восени люди завжди збирають уро­жай. Ми з вами сьогодні теж будемо збирати урожай, але незвичайний: він складатиметься із назв овочів.
Правила гри: малюнки із зображенням ово­чів розміщені по всьому класу. Вчитель дає завдання, а учні підбігають до того малюнка, який відповідає йому. Приклади завдань:
Знайдіть овоч, назва якого:
-    починається з голосного звука;
починається з приголосного звука;
-    починається з приголосного твердого (м'якого);
містить звук [а] (о, у, і, м, в, к) і т.д.

«Нагодуй зайчика»
(Урок читання. Букварний період)
Мета. Формувати у дітей навички правильного читання слів із виучуваною літерою.
Обладнання: малюнки із зображенням зай­чика і моркви, намальовані на дошці сходинки.
Ігрова дія. Зайчик дуже зголоднів, але для то­го, щоб дістати моркву, йому потрібна ваша допомога.
Правила гри: учні по черзі читають з буква­ря стовпчики слів. Якщо стовпчик прочитано пра­вильно, зайчик піднімається на одну сходинку ближ­че до моркви. Учні читають до тих пір, поки зайчик не дійде до моркви.



«Натисни кнопку»
(Урок читання. Букварний період)
Мета. Формувати в учнів навички правильного читання складів із виучуваним звуком.
Обладнання: текст букваря.
Ігрова дія. Уявіть, що квадратики зі склада­ми у букварі - це кнопки. Я називаю склад, а ви натискаєте його на клавіатурі.
Правила гри: вчитель називав склад, а учні "натискають" той квадратик, у якому цей склад напи­сано. Правильність виконання завдання перевіряє сусід по парті.

«Швидко слово шукай»
(Урок читання. Букварний період)

Мета. Формувати в учнів уміння орієнтуватися в тексті та співвідносити фонетичне значення слова із написаним.
Обладнання: текст букваря.
Ігрова дія. Деякі слова в тексті заблукали. Будь ласка, допоможіть їх знайти.
Правила гри; вчитель називає слово, а учні мають швидко знайти його в тексті та прочитати ра­зом із наступним словом. Перемагає той, хто першим знайде найбільше слів.


«Впіймай помилку»
(Урок читання. Післябукварний період)

Мета. Формувати в учнів уміння розуміти про­читане, стежити за читанням інших.
Обладнання: текст букваря.
Ігрова дія. У нашому букварику щойно захо­валися помилки. Я читатиму текст, а ви спробуйте ці помилки впіймати.
Правила гри: вчитель читає текст із буква­ря, навмисно змінюючи якісь слова. Учні уважно стежать за читанням учителя та текстом і, помітивши помилку, зупиняють його та виправляють. Перемагає той, хто "впіймає" найбільше помилок.


Розвідники
Урок читання. Післябукварний період)
Мета. Формувати в учнів уміння орієнтуватися в тексті.
Обладнання: текст букваря.
Ігрова дія. Зараз ви станете розвідниками і шукатимете потрібні слова на чужій території.
Правила гри: вчитель ділить клас на три ко­манди. Перша команда шукає в тексті всі слова, що означають назви предметів, друга слова назви дій, третя - назви ознак предметів. Потім команди зачи­тують, що вони знайшли. Перемагає та команда, яка жодного разу не помилиться і не пропустить слова.


«Наведи порядок»
(Урок математики)
Мета. Вдосконалити вміння і навички порівню­вати й упорядковувати предмети за певними ознаками.
Обладнання: картки із зображенням одних і тих самих предметів - будинків, стрічок, книжок - що розрізняються тільки за розміром.
Ігрова дія. Якийсь бешкетник переплутав усі малюнки, допоможіть правильно їх розкласти.
Правила гри: декілька пар дітей біля дошки упо­рядковують картки: стрічки - від найдовшої до най- коротшої, книги — від найтовщої до найтоншої, будинки - від найвищого до найнижчого. Потім увесь клас перевіряє правильність виконання завдан­ня. Перемагає пара, яка не припуститься помилок.


Ведмедик рахує
(Урок математики)
Мета. Узагальнити і систематизувати знання з письмової нумерації чисел у межах 10.
Обладнання: малюнок із зображенням вед­медя, набір цифр для кожного учня.
Ігрова дія. Ведмедик-школяр вчиться рахувати, але не знає цифр. Лічіть, скільки разів дятлик стукне по дереву і показуйте ведмедику відповідну цифру.
Правила гри: вчитель стукає по парті, учні раху­ють і піднімають відповідну цифру. Перемагають ті, хто виконає завдання без помилок.

«Вітерець»
(Урок математики)
Мета. Узагальнити і систематизувати вміння роз­ташовувати числа у порядку зростання (зменшення).
Обладнання: набір цифр для кожного учня.
Ігрова дія. Вітерець грався у нас в класі і переп­лутав усі числа, допоможіть йому повернути їх на свої місця.
Правила гри: учні за командою вчителя почина­ють розташовувати числа від найменшого до найбіль­шого, або від найбільшого до найменшого. Перемагає той, хто виконає завдання найшвидше і без помилок.


«Йдемо в ліс по гриби»
(Урок математики)
Мета. Узагальнити і систематизувати знання з письмової нумерації чисел в межах 10.
Обладнання: набір цифр для кожного учня, "кошики" (можна використати паперові або пластико­ві склянки), набірне полотно та 10 зображень грибів.
Ігрова дія Учні "збирають" у кошики гриби.
Правила гри: на набірному полотні вчитель вис­тавляє гриби, учні рахують їх кількість та кладуть у кошик картку із відповідним числом, потім учитель виставляє наступну кількість грибів. Для підбиття підсумків учитель записує на дошці всі числа, які по­винні бути в кошиках в учнів, а вони перевіряють. Перемагає той, хто правильно поклав усі цифри.


 Дидактична гра на уроці  образотворчого мистецтва
Обладнання: невелика художньо оформлена торбинка; м’ячик, кубок, пірамідка, повітряна кулька.
Вчитель кладе всі вищевказані предмети у чарівну торбинку і пропонує комусь із дітей, не дивлячись у торбинку, помацати якийсь предмет, назвати його, а витягаючи з торбинки лише предмети округлої форми.


Дидактична гра "Яке дерево листочок загубило?"
(Урок образотворчого мистецтва)
Використовуються при малюванні осіннього листа

У розпорядженні вчителя картинки із зображенням різних дерев та набір карток із відтворенням. Ігрова дія полягає в тому, що вчитель демонструє один із листочків, що лежать у нього на столі, і звертається із запитанням: "Яке дерево загубило цей листок?" Учні порівнюють справжній листок із відтворенням на малюнку і показують його вчителю. Потім учитель рахує: "Один, два, три!", і діти закривають зображення відповідного дерева зображенням листка.




Дидактична гра
(Урок трудового навчання)

Змагатися можна попарно і групами. Діти по черзі розміщують фрукти та овочі на деревах та грядках городу. Перемагають ті учні, котрі правильно розмістять усі фігурки фруктів та овочів на деревах і грядках городу.
Додатковий матеріал.
Щоб гра була ще цікавішою, можна запропонувати загадки про фрукти та овочі.
1.    Золотаві ліхтарики на дереві тріпочуть,
а діти на них дивляться, з'їсти хочуть. (Груші)
2.    Соковите, наливне, кругле, червоненьке, а яке ж воно смачне.
Просить: "Покуштуй мене!" (Яблуко)
3.    Сидить дівчина в коморі,
а коса її надворі. (Морква)
4.    Сидить баба на грядках,
вся закутана в хустках. (Капуста)
5.    Сидить Марушка, в семи кожушках.
Хто її роздягає, той сльози проливає. (Цибуля)

6.    Сам червоний, а чуб зелений. (Буряк)

Немає коментарів:

Дописати коментар