субота, 24 вересня 2016 р.

Християнська етика

Тема: Людина починається з добра.

Мета:
·        формувати уявлення про внутрішній світ людини;
·        розвивати вміння осмислювати духовні цінності;
·        спонукати до добрих справ.

ХІД УРОКУ
II.                       Перевірка домашнього завдання.
                       Прочитайте тему уроку.
                       Що треба для того, аби стати доброю людиною?
                       Життя людини — складний механізм, який залежить не тільки від зовнішніх умов, а й від внутрішнього світу. Внутрішній світ лю­дини — поняття складне. Людина народжується, росте, набирається досвіду, розвивається. Розвивається і людство. У процесі свого розвитку воно проходить непростий шлях. Можуть змінюватися звичаї, культура народу, та незмінним залишається прагнення зрозуміти своє місце в житті, стремління до внутрішньої досконалості.
У кожної людини є свої моральні цінності — це те, що вона най­більше цінує в житті, що для неї святе, чим керується у своїх вчинках. Люди, які оточують нас, оцінюють наші вчинки, вбачають у них добро чи зло. Як ви розумієте, що таке добро? А що таке зло?
                       Що таке доброта? (Доброта — це світло в нашому житті. Доб­рота — це мова душі. Доброта — це мудрість душі. Доброта — це поспішна праця над собою.)
                       Де живе доброта? (Доброта живе у нашому серці.)
                       Яку роботу виконує доброта? (Доброта творить чудеса.)
Учитель читає вірш Л. Забаиїти.
Людина починається з добра,
Із ласки і великої любові,
Із батьківської хати і двора,
З поваги, що звучить у кожнім слові.
Людина починається з добра,
З уміння співчувати, захистити.
Це зрозуміти всім давно пора,
Бо ми прийшли у світ добро творити.
Людина починається з добра,
Гуманно-особистісна технологія Ш. О. Амонашвілі
Із світла, що серця переповняє.
Ця істина, як світ, така стара,
А н досі на добро нас надихає.
                       Що б сталося зі світом, якби в ньому не залишилося добра? Що ви відчували, коли вам робили добро?



IV. Вивчення нового матеріалу
Опрацювання думок мудрих.
                       Як ви розумієте ці вислови?
    Доброта — це мова, якою можуть говорити німі і чути глухі.
    Шляхом зла не ходять до добра.
    Коли хтось робить для іншого добру справу, радійте! Одразу дві людини стали щасливими!
                       Знайдіть словам своє місце.
    Добра людина п доброї скарбниці серця свого виносить..., а зла людина...
Слухання й обговорення казки.
                       Як ви гадаєте, що краще: розум без добра, чи добро без розуму?
В одному королівстві жив король. Він був непоганою людиною і дуже любив природу. Одного разу, мандруючи своїм королівством, він побачив, як сільські хлопчаки стріляли із рогаток у птахів. Це дуже розсердило короля. Він наказав, щоб люди приносили пому в палац живих птахів. Невдовзі його палац наповнився величезною кількістю різноманітного птаства.
Якось до короля завітав мудрець із сусіднього королівства. Він поб.г-п;в них птахів і запитав:
- Для чого тобі стільки птахів?
- У мене добре серце і я захищаю їх від злих дітей.
У тебе добре серце. Ти любиш птахів, але ніхто їм не приніс стільки зла, як ти! – сказав мудрець.
Король дуже здивувався.
Роздуми
-         Уявіть, що кожен з вас мудрець. Покажіть королю, чому він зробив зло? (Відповіді дітей).
Продовження роботи над казкою.
-         Чому я зробив зло? Я ж спав птахів! – запитав король.
-         А хто пташенят годує? – запитав мудрець.
-         Яких пташенят? – здивувався король.
-         У пташок, які живуть у тебе в палаці, залишились десь у лісі малі пташенята. Хто їх годує?
-         Про це я не подумав, зізнався король.
-         В усіх гніздах тепер мертві пташенята. Ти захистив цих птахів, але згубив у п'ять разів більше!
-         Ох, як важко бути добрим! скрикнув король.
-         На те мудрець сказав: «І добро треба робити з розумом. Розум без добра це дуже погано. Але й добро без розуму теж не є кращим».

-       Чого вчить ця мудрість?
-       Як ви на місці короля захистили б птахів?
-       Із казки ви дізналися, що добро треба творити, подумавши про те, чи не принесе воно комусь прикрощів. Іноді і зло прикривається добром.
Усе в цьому світі взаємопов'язане. Усі ми залежимо один від одно­го. І від того, добрі чи злі люди оточують пас, залежить і наш настрій, самопочуття, упевненість у житті.
-       Як довго ви пам'ятаєте добрі вчинки інших людей?
-Чи потрібно розповідати про добро, яке ти робиш іншим людям?
Коли тебе в важку хвилину
Людина виручить з біди,
Про це добро, аж поки віку,
Ти, синку, пам'ятай завжди.
Коли ж людині щиросердно
Ти зробиш сам добро колись,
Про це забудь, аж поки віку,
Мовчи й нікому не хвались.

          Слухання притчі.
-   Як ви розумієте поняття «добре ім'я»?
Жив собі один чоловік. Був він дуже праведний і дуже старий, що вже й правнуків діждав. Люди дуже поважали його, йшли до нього за порадою.
Коли прийшов час дідові помирати, син заплакав і сказав: «Тату, навчіть мене, як мені жити без вас на світі». А старий і каже: «Як ти народився, то ми всі раділи, а ти плакав. Живи так, щоб коли доведеться тобі помирати, усі плакали, а ти один радів».
Поясніть слова дідуся. Як треба жиги?

V. Підсумок уроку.
  Чи змусив вас замислитися наш урок? Над чим ви замислились? Чи потрібен вам був цей урок? Візьмете його собі чи, можливо, віддасте мені назад?

Технологія «Мікрофон».
                       Що значить бути доброю людиною?


Тема. Світ створений для добра
Мета:
·           ознайомити учнів з біографією Василя Сухомлинського;
·           допомогти учням усвідомити основну думку твору, вчити характеризувати дійових осіб, давати оцінку їхнім вчинкам;
·           розвивати творчі здібності школярів, уміння складати зв’язну розповідь про подію на морально-етичну тему;
·           виховувати любов до ближнього, бажання робити добрі діла
Тип уроку: нестандартний

Хід уроку:

Епіграф: Робіть так, щоб людям, які вас оточують, було добре…
                                                                                                В. Сухомлинський
І. Організаційна частина
Доброго дня! – для всіх побажання.
От і настала пора для читання.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Зараз я запрошую вас, дорогі учні, і всіх присутніх розпочати незвичайний урок читання, який сьогодні буде пов’язаний з уроками християнської етики.
- Готові розпочати урок?
- Поговоримо?
- Про що?
- Про різне. Про те, що добре й не дуже. Щось відомо вам, а щось, можливо й ні.

ІІІ. Оголошення теми та завдань уроку
І тема нашого сьогоднішнього уроку «Світ створений для добра».
Епіграфом уроку є слова Сухомлинського «Робіть так, щоб людям, які вас оточують, було добре…».
- Поговоримо про добро, добрі справи, добре серце. Чи все так добре в нашому житті, чи ні? І чому?
- Можливо, ви ще маленькі й не треба нам про це говорити? Чи вам добре і без добра?

ІV. Асоціативний кущ «Добро». Гра «Магніт»
- Подумайте, то що ж таке добро? Над цим питанням замислювались люди за різних часів.
Давньогрецький філософ Платон стверджував: «Піклуючись про щастя інших, ми знаходимо своє власне щастя».
Римський філософ Сенека вважав: «Людина, яка думає тільки про себе і шукає в усьому користь, не може бути доброю».
- А святий апостол Павло, проповідуючи вчення Христа, так наставляв римлян: «Любов хай буде непритворною, відвертайтеся від зла, приліпляйтеся до добра».
- Які слова «притягуються» до слова «добро»? Я читатиму вам ряд слів, ви покажіть мені сигналом. Якщо слово притягується - «згоду», відштовхується - «незгоду»
Допомога, уважність, чистота, ненависть, тепло, співчуття, злість, взаємодопомога, байдужість, краса, щирість, піклування, світло, заздрість, вдячність, милосердя, жадібність, любов, чуйність, сонце

V. Гра «Чарівні окуляри»
- Сьогодні в наше віконце зазирнув щедрий сонячний промінь
Щедрий сонячний промінь
Вклоняється людям до ніг,
Зустрічає з походів
Та далеких доріг,
Зігріває серце і душі,
Тішить, ніжить,
Голубить усіх,
Зерно мудрості прогріває
І одного лише він людей благає:
Щоб кожен з них любов,
Повагу та добро зберіг.
Сонячні промені так щедро наповнили нашу класну кімнату, що потрібно одягнути чарівні сонячні окуляри, через які видно лише добре. Передаючи окуляри один одному, розказуйте, що гарного ви бачите в своєму однокласникові.

VІ. Тренувальні вправи для розвитку навичок читання
1. Розгадування загадки
Та раптом навколо потемніло, щось загриміло
По небу іде кучерявий баран
І рогом вогненним б’є в барабан.
Що це сталося?
(Хмара, блискавка, грім)

Засумувало Сонечко, що не зможе посилати нам на землю чудодійні промені добра. А ми з вами допоможемо Сонцю зупинити дощ, розігнати хмари?
Для цього нам необхідно виконати багато завдань. Готові побороти дощ?
Разом із дощовою краплиною Капітошкою ми помандруємо уроком доти, доки проміння сонця не повернеться знову до нашого класу.

1. Дихальні вправи
Щоб ротик і язичок були на уроці слухняними, виконаємо зараз такі дихальні вправи:
- 1,2,3 – вдихаємо повітря, 4 – видихаємо, ніби розганяємо хмари;
- 1– вдихаємо повітря, 2,3,4 – видихаємо, імітуємо подихи вітру.

3. Гра «Шифрувальник»
Групи отримують картку і складають прислів’я.
1 група карток
Слово чемне кожному приємне.
2 група карток
Все добре переймай, а злого уникай.

VІІ. Вступна бесіда до розділу
Вже не чути грому на небі. Проте дощ не вщухає. А Капітошка веде нас далі.
- Він пропонує нам розпочати роботу над творами нового розділу. Прочитайте назву розділу.(«Оповідання про справи твоїх ровесників»)
- Що означає слово «ровесник»?(Дитина такого ж віку, як і ми; школяр; учень початкових класів)
- Розгляньте малюнок у підручнику (с. 65). Кого зобразив художник?
- З творів цього розділу ми дізнаємося про події, які примушують замислитися над собою, зробити власний вибір, здійснити правильний вчинок.
- Розділ починається творами Василя Сухомлинського. Чи відоме вам це ім´я? Які твори Василя Сухомлинського ви читали? («Горобчик і Вогонь», «Спляча книга», «Сергійкова квітка»)

VІІІ. Ознайомлення з біографією В. Сухомлинського
Все ж таки дощ продовжує йти. Капітошка пропонує нам познайомитися з біографією Василя Олександровича Сухомлинського, можливо, тоді вщухне дощ.
А допоможуть нам дізнатися про Сухомлинського наші кореспонденти із газет.

1. «Крісло автора» (діти по-черзі сідають на крісло та розповідають фрагмент з біографії)
Першою запрошуємо кореспондентку газети «Сім´я і школа» Ольгу Кашелюк.
Народився Василь Сухомлинський у селі Василівка Кіровоградського району в незаможній сім’ї.
Батько, Олександр Омелянович, працював столярем і теслярем, майстрував колеса і музичні інструменти.
Мама, Оксана Юдівна, працювала у колгоспі, а зимовими вечорами сиділа над своїм шитвом і розказувала дітям казки.
У цій родині, крім Василя, було ще троє дітей – Іван, Сергій і Меланія.
Розповідають, батьки ніколи не карали дітей. Може, тому усі вони вибрали професію педагога.
Надаємо слово кореспонденту газети «Початкова школа» Юрія Кричуна.
Василь ріс жвавим і допитливим. Змалку любив малювати. Але зошити, фарби і пензлі можна було придбати тільки за лікарські рослини. Та бажання малювати було таке сильне, що хлопець цілими днями пропадав у лісі. За склянку насіння акації одержував два зошити. Одного разу Василь із товаришами пішки пройшли 45 кілометрів, аби купити фарби.
Наступну сторінку розкриє нам кореспондентка журналу «Все для вчителя» Христина Радиш.
Навчався у Василівській семирічній школі, де був одним з кращих учнів.
Після закінчення школи вступив на підготовчі курси при Кременчуцькому вчительському інституті й став студентом філологічного факультету.
Запрошуємо до слова кореспондента газети «Освітянське слово»
З 1938 по 1941 рік працював в Онуфріївській середній школі спочатку вчителем, а через деякий час – завідувачем навчальною частиною. Учні, яких навчав молодий вчитель, згадують, що він завжди був з ними – на уроці, в гуртку, в поході. Відкривав вікно в чарівний світ книжки, знайомив з новинками літератури, живопису, музики, читав свої вірші.
Вітаємо газету «Історія в школі», кореспондент Аліна Загурська.
Мирна праця була перервана війною. Під час Другої світової війни був на фронті. Двічі пережив поранення. Особливо постраждала рука. Хірурги боялися, що її доведеться ампутувати.
Перед операцією повідомили про це Василя Олександровича. "Ой ні, руку будь-що треба залишити!” "Навіщо тобі рука? Ти що, артист?” – запитав старенький хірург. "Ні, я вчитель”.
Операція була складною, хірурги зробили усе можливе. Рука залишилася, але після операції стала на шість сантиметрів коротшою.
Важким було й поранення в груди, але вчитель повернувся до школи.
Кореспондент журналу «Директор» Роман Строїч, надаємо вам слово.
У липні 1948 року Василя Олександровича призначили директором Павлиської середньої школи, якій він присвятив 22 роки свого життя.
Це була звичайна школа, майже зруйнована за роки війни, знаменитою її зробив Сухомлинський.
Слово має гість із газети «Освітянський вісник» Іванна Гушул.
В. Сухомлинський - талановитий письменник. Його численні оповідання, казки, притчі, самобутні художнім змістом і формою, стали улюбленими серед юних читачів. У видавництві „Веселка” друкувалися збірки В. Сухомлинського „Гаряча квітка”(1978), „Куди поспішали мурашки”(1981,1993), „Чиста криниця”(1993).
До виступу запрошуємо представника Журналу «Відкритий урок» Назарія Радиша.
Помер Василь Сухомлинський 2 вересня 1970 року.
Похований на кладовищі всього за 300 метрів від школи, якій віддав усе своє життя.

2. Читання біографії в підручнику
- Кому присвятив своє життя Василь Олександрович Сухомлинський?
- Ким він працював?
- Що відображено в його творах?


3.Фізкультхвилинка
Знову дощ ллє, як із відра. Зімітуємо звуки дощу.

ІХ. Опрацювання оповідання „Красиві слова і красиве діло”
Капітошко, веди нас далі! Герой мультфільму пропонує нам познайомитися із ще одним оповіданням Василя Сухомлинського.

1. Передбачення за заголовком
- Погляньте в підручник. Прочитайте назву оповідання.
- Як ви розумієте вислів «красиві слова»?
- А вислів «красиве діло»?
- А як ви вважаєте, про що може йти мова в цьому творі?
- Прошу давати відповідь на запитання, продовжуючи речення за даними початками: «Я думаю …»,
«На мою думку …»,
«Я вважаю …»
(Діти висловлюють своє припущення)

2. Первинне читання тексту вчителем
- Прослухайте уважно оповідання. Чи збудуться ваші передбачення?

3. Перевірка первинного сприймання
- Чи збулося ваше передбачення?

4. Словникова робота
- Значення яких слів, що зустрілися в тексті, вам невідомі?
- Поясніть мені значення слів та фраз
негода
мокра, як хлющ
з неба ллє, мов з відра
- Яке у вас враження після прочитаного?

5. Повторне читання тексту учнями. Гра «Телефон»
- Прочитаємо ще раз даний твір. Будьте уважні, зверніть увагу на зміст, запам’ятовуйте всі події, описані автором. Читаємо «Телефоном».

6. Аналіз оповідання
- Хто є дійовими особами оповідання? Скільки їх?
- Чому хлопчики опинилися у хатинці?
- Чи відомо, хто її збудував і навіщо? Прочитайте.
- Як ще в тексті названо дощ?
- Чи знали хлопчики четвертого хлопчика?
- Як хлопчики, що сиділи у хатинці, зустріли незнайомця?
- Порівняйте їхні слова ї дії.
- Хто йому допоміг по-справжньому?
- Як ви думаєте, які почуття переживав незнайомий хлопчик, коли відчув тепле ставлення до себе?
- Про кого з персонажів можна сказати – байдужий, а про кого – турботливий, щирий?
- Визначте межі зачину, основної частини, кінцівки тексту.

7. Вибіркове читання
- Прочитати красиві слова з оповідання.
- Про яке красиве діло говориться в тексті. Прочитайте.
- Зачитайте з тексту порівняння.
- В яких словах головна думка оповідання?

8. Робота з ілюстрацією
- Який епізод зображено на малюнку?
- Як можна назвати малюнок?
- Які слова тексту відповідають ілюстрації? Зачитайте.
- Опишіть зовнішній вигляд дітей. Якого вони віку?
- Які деталі картини показують, що в хатинці подорожні відчувають турботу про себе?

9. Читання в особах, передбачаючи за допомогою інтонації логічні наголоси, ставлення до дійових осіб.

10. Тест – аудіювання (учні відповідають сигнальними картками)
1. Маленька хатина стояла:
а) серед поля,
б) на краю лісу,
в) посеред лісу
2. Хатину побудували, щоб там
а) жив сторож,
б) відпочивали пастухи,
в) люди могли сховатися від негоди
3. В хатинці сховалися:
а) двоє хлопців,
б) троє хлопців,
в) четверо хлопців
4. Ще один хлопчик, що зайшов до хатини, був:
а) їхнім другом,
б) знайомим,
в) незнайомим
5. Які слова говорили перший і другий хлопці?
а) красиві і жалісні,
б) веселі і радісні,
в) сумні і тривожні
6. Що зробив третій хлопчик?
а) сказав красиві слова,
б) напоїв хлопця чаєм,
в) віддав йому свою сорочку

11. Колективна дискусія:
- Прочитайте знову назву назву оповідання..
- Як ви тепер її розумієте?
- Чи доводилось вам бути учасниками схожих випадків?
- Запам´ятайте, кожна людина, яка опинилася в скрутній ситуації, чекає на розуміння і допомогу. Про це ніколи не можна забувати.
- Що ж прикрашає людину: красиві слова чи красиве діло?

ХІ. Релаксаційна пауза «Сонячні промінці»
Ось нарешті дощ зовсім перестав. На небі з’явилося яскраве сонечко та різнобарвна веселочка, в якій знайшла своє місце і дощова краплинка Капітошка. Давайте подякуємо Капітошці.
- Ой, погляньте, це сонечко зазирнуло у клас. Від вікна ковзнуло по стелі, по стіні, по ваших голівках і личках. Ущипнуло за щічки, полоскотало вашого чубчика і помандрувало далі розсіювати свої промінці. Простягніть до них свої долоньки. Візьміть кожен своє сонечко. Ви – володар теплого добра. Ви радісні й щасливі. Ви – маленькі сонечка.


ХІІ. Робота в групах «Життєва позиція»
Проте наш урок ще не закінчився. Я пропоную вам попрацювати в групах.
Охарактеризуйте людину з такою життєвою позицією та розмістіть цю позицію на дереві життя.

Життєва позиція Характеристика людини
«Роби добро, воно добром до тебе повернеться»
«Моя хата скраю – нічого не знаю»
«Чини з іншими так, як хочеш, щоб чинили з тобою»
«З вовками жити – по-вовчому вити»
«Мені добре, коли іншому погано»

- Які гілки проросли?
- Говорячи про гілки, кого насправді маємо на увазі?
- Яку життєву позицію мають герої оповідання?
- Хіба інші гілки не мають права на існування?
- Чи маємо ми право засуджувати позицію іншої людини?
- Чи можуть нижні гілки зазеленіти?
- Що їм для цього потрібно зробити?
- Яку життєву позицію ви оберете для себе?

ХІІІ. Гра «Наповни скарбничку»

1.Робота з прислів'ями (виконується в групах)
- Прочитати прислів'я, переставивши слова
красиве, в, завжди, Добро, людині.
(Добро в людині завжди красиве.)

- Прочитати прислів'я, переставивши склади
диЛюна снакра не васломи, а бридоми миділа.
(Людина красна не словами, а добрими ділами.)

- Чи відповідають ці прислів’я сьогоднішньому оповіданню?
- До якого висновку ви прийшли, познайомившись з твором Василя Сухомлинського?
- Так. Людина – великий маг - чародійник, творець добра. І про це нас переконує бездонна криниця народної мудрості.

2. Назвати якомога більше прислів´їв, в яких йде мова про добро

ХІV. Рефлексія результатів

Ось і закінчується наш урок. Давайте з´ясуємо, чого ми навчилися на уроці.

ХV. Домашнє завдання

- Оповідання В. Сухомлинського «Красиві слова і красиве діло» читати й переказувати
- Робота в групах: скласти розповідь, яка підтверджувала б головну думку прочитаного сьогодні оповідання за темами:
1. не прибрав зошит, урок малювання, розлились фарби;
2. спортивні змагання, естафети з бігу, впав, поранив ногу, текла кров;
3. у когось важко захворіла близька людина…
4. хлопчик забув в автобусі ранець з підручниками…
5. ви знайшли біля свого будинку маленьке кошеня…

Сценка „Мама і доня”
Дитина Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається?
Мати Так, моя донечко, правда.
Дитина А чому так багато зірок на небі ?
Мати Це, коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачила?
Дитина Бачила, матусю, бачила. Матусенько, а чому одні зірочки ясні, великі, а другі ледь видно ?
Мати Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь – ледь тліє. А коли добра, любить людей, робить їм добро, тоді свічечка такої людини світить ясно і світло це далеко видно.
Дитина Матусю, я буду доброю. Я хочу, щоб моя свічечка горіла найяскравіше!
Мати Старайся, моя дитинко (гладить по голові).

Нехай у всіх присутніх свічечка горить довго і яскраво.
Все про що ми згадували та розмовляли сьогодні на уроці, нехай залишить слід у вашому серці. Саме цього вчать твори В. Сухомлинського.
Нехай вам світить сонце і посміхаються зорі.
Даруйте людям добро, радість, красиві і добрі діла, не чекайте віддачі. Робіть добро навіть тим, з ким, можливо, більше і не зустрінетесь.
Я вірю в силу доброти.
Добро завжди сильніше злого,
Дає наснаги, щоб цвісти
І світлу обирать дорогу.
Я вірю в силу доброти,
Що має долю роботящу.
Що хоче, щоб і я, і ти,
І все було у світі кращим.
Ось і добігла кінця наша розмова. Якщо від сьогоднішньої зустрічі у ваших душах залишилася зернинка добра, я попрошу приколоти маленьке сонечко собі біля сердечка, а якщо ви вважаєте, що добрим бути не обов’язково, що без добра можна прожити на світі –тоді сонечко нехай залишиться у вас на парті.
Тема. Чесне слово
Мета:
ü переконати дітей у важливості дотримання чесного слова;
ü показати, що дотримання чесного слова вимагає почуття гідності й правди, поваги до людини;
ü вчити вмінню каятися за погані вчинки та виправлятися;
ü виховувати доброзичливе ставлення до своїх товаришів.

                                   Хід уроку
І.  Організаційний момент
1.1. Створення психологічного комфорту
– Стали, дітки, всі рівненько,
Усміхнулися гарненько,
Настрій па урок взяли
Й працювати почали.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім другім класі
Діти просто молодці!

1.2. Перевірка готовності учнів до уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
— Поясніть вислів «безкорислива дружба».
— В чому проявилась безкорисливість коваля з вивченого нами оповідання?
— Як ви поясните прислів'я : «Добре тому в світі жити, хто вміє дружити».

  ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
    3.1. Вступне слово вчителя.
Я думаю, що ви погодитесь зі мною в тому, що маленькі та дорослі повинні вміти себе поводити в любому товаристві, в любому оточені, щоб ніхто не сказав про них, як про людей невихованих.
Зараз, на превеликий жаль, поширена думка, що гарні манери — застарілі правила поведінки, які не дуже цікаві сучасним людям. Але це не так. Подумаємо: ці правила відображають ступінь уваги та любові до ближнього. Ось, наприклад, як приємно побачити, що хлопець пропускає дівчину вперед, допомагає повісити їй пальто, що підліток поступається місцем у транспорті людині похилого віку...
Дотримуючись цих правил, ми ніколи не зробимо грубої помилки по відношенню до оточуючих нас людей. А якщо вже так сталося, що ви щось зробили погане іншій людині, покайтесь, вибачтесь.
Часто, вибачаючись, або виправдовуючись ми говоримо: «Чесне слово, я більше не буду!», «Чесне слово, це не я!»
Проте бувають випадки, коли сказане слово насправді не є чесним. Як же з цим жити, що робити? Сьогодні ми це з'ясуємо.
Адже дотримання чесного слова — це не лише християнська чеснота. Кожній людині совість підказує, що брехня — це зло. Але зберегти саму совість можливо завдяки вірі в Бога, коли розуміння того, що вчинки людини оцінюють не лише люди або ти сам, а й Бог, який усе Бачить, утримує від неправди.

         3.2. Розповідь вірша підготовленого дітьми
— Як сказано у вірші, що таке «чесне слово»?
— Яким повинно бути у людини кожне її слово?

3.3. Читання оповідання «Випадок з гаманцем» Є. Пермяка.
Йшли вулицею двоє: старша сестра Катя і молодший брат Костя. А попереду них йшла бабуся з корзинкою. Сива, накульгувала.
Йшла так бабуся, йшла та впустила гаманець із грішми.
Костя першим побачив це. Нахилився, взяв гаманець, а потім побіг та наздогнав бабусю.
— Бабусю, ви гаманець загубили. Ось він.
Бабуся взяла свій гаманець та поклала його в кишеню.
— Тьфу! Якою я стала неуважною...
Сказала так вона і пішла собі потихеньку дальше, а Костя повернувся до сестри та пожалівся на бабусю:
— Яка вона не ввічлива. Навіть мені не подякувала.
Тоді старша сестра зупинилась, суворо глянула на молодшого брата і запитала:
— А за що вона повинна була тобі дякувати? За те, що ти був чесним? Адже чесність — це обов'язок, а не заслуга. Хіба можна за це вимагати подяки?..
Не зразу зрозумів Костя, про що говорила його старша сестра. Але, коли зрозумів, запам'ятав на все життя про цей випадок з гаманцем.

    ІV. Фізкультхвилинка
        Раз! Два! Всі присіли,
потім ніби підлетіли.
Три! Чотири! Нахилились.
П’ять! Шість!
Всі веселі – крутимось на каруселі.
Сім! Вісім!
В поїзд сіли, ніжками затупотіли.
Дев’ять! Десять!
Відпочили і за парти дружно сіли.

       V. Закріплення вивченого матеріалу                
                                Міні-тест за оповіданням:
1. Бабуся загубила:
а) хусточку;
б) гаманець;
в) корзинку.
2. Чому Костя скаржився на стареньку бабусю?
а) тому що вона не подякувала йому;
б) тому що вона навіть не звернула на нього уваги.
3. Бути чесним — це:
а) важкий труд;
б) обов'язок;
в) заслуга.

. Робота з підручником
— Хто допоміг Петрикові усвідомити його провину?
— Чому Богородиця усміхалася з ікони?
Дійсно, Пречиста Діва Марія більш за все турбується про юні створіння, направляє їхні життя до справжнього блага. Нерідко буває так, направиш погляд на ікону Діви і погляд її осяє твій розум, змирить твоє серце і ти зрозумієш, що робити далі.
        
    VІІ. Робота в зошиті
  VІІІ. Підсумок уроку
7.1. Підсумкова бесіда.
— Чи доводилося вам коли-небудь давати чесне слово?
— Чи дотримувалися ви його?
7.2. Домашнє завдання 

Немає коментарів:

Дописати коментар